AFFILIATE MARKETING

Je hoeft tegenwoordig geen product meer te hebben om er geld aan te verdienen. Je kan namelijk geld verdienen door producten van anderen te promoten. Dit heet affiliate marketing. 

Wat is Affiliate marketing?

Affiliate marketing is een vorm van internet marketing waarbij je geld krijgt door producten van anderen te promoten op je website. Het houdt in dat je advertenties of links op je website plaatst die verwijzen naar het product van iemand anders. Koopt iemand het product via jouw link of advertentie? Dan krijg jij een percentage van de omzet. Mensen rekenen dus geen producten bij je af , maar jij beveelt de producten alleen maar aan. Heb je veel bezoekers op je website, dan kan je hier veel geld mee verdienen!

affiliate marketing

Schrijf je in bij een Affiliate netwerk

Om toegang te krijgen tot advertenties/links van bedrijven die je wil promoten is het noodzakelijk dat je ingeschreven staat bij een affiliate marketing netwerk. Dit is in principe een tussenpersoon tussen de adverteerder en de publisher. Deze netwerken bieden kant en klare banners en links die je op je website kunt plaatsen. 

Neem bijvoorbeeld Daisycon. Een affiliate marketingnetwerk die al sinds 2000 actief is. Momenteel staan er al 30.000 actieve websites (publishers) en ruim 1.100 adverteerders ingeschreven. Jij kan dus voor meer dan 1.100 verschillende bedrijven reclame maken!

Naast de vele links en advertenties die Daisycon heeft. Biedt het netwerk ook kant en klare vergelijkers aan, die jij binnen een paar minuten op je website kunt plaatsen door middel van het kopiëren van de code. Zo heb je binnen een handomdraai een vergelijkingssite klaarstaan. Daisycon biedt de volgende vergelijkers:

  1. Alles-in-één-vergelijker (internet, bellen en tv)
  2. Autoverzekeringvergelijker
  3. Boekhoudsoftwarevergelijker
  4. Datingsitevergelijker
  5. Energievergelijker
  6. Sim-only vergelijker
  7. Telecomvergelijker
  8. Uitvaartkostentool
  9. Zorgverzekeringverg

Verschillende manieren van verdienen

Binnen affiliate marketing zijn er verschillende manieren waarmee je geld kan verdienen. Op welke manier jij betaald wordt verschild per adverteerder.

1. CPL (Cost per lead)

CPL (Cost per lead) houdt in dat je betaald krijgt voor elke keer dat een bezoeker persoonsgegevens achterlaat op de website van de adverteerder. Bijvoorbeeld een inschrijving voor een nieuwsbrief, een seminar of een aanvraag voor een offerte.

2. CPC (Cost per click)

CPC (Cost per click) houdt in dat je een kleine uitbetaling krijgt voor elke keer dat een bezoeker op de geplaatste advertentie of link klikt. Niet iedere adverteerder geeft deze vergoeding maar je kan hier wel veel geld mee verdienen als je veel bezoekers op je website hebt. Een adverteerder geeft deze vergoeding meestal om zijn/haar naamsbekendheid te vergroten.

3. CPS (Cost per sale)

CPS (Cost per sale) is een vergoeding die je ontvangt wanneer een doorgestuurde bezoeker daadwerkelijk een aankoop doet op de website van de adverteerder. Met deze manier valt het meeste geld te verdienen omdat de commissies meestal vrij hoog liggen. 

Voorbeeld: Pietje heeft een website/blog over festivals. Hij heeft een artikel geschreven waarin hij een festival promoot. Jantje bekijk het artikel en klikt op een advertentie/link. Hij koopt vervolgens een kaartje via deze link. Pietje krijgt hiervoor een percentage van de omzet van het verkochte festivalkaartje.

4. CPA (Cost per action)

CPA (Cost per action) is een vergoeding die je ontvangt wanneer een doorgestuurde bezoeker overgaat tot een actie/conversie op de website van de adverteerder. Dit kan van alles zijn. Bijvoorbeeld een inschrijving, een aankoop of een geldstorting bij een online casino.

5. CPM (Cost per mille)

CPM (Cost per mille) is een vergoeding voor het tonen van banners/advertenties. Het is het bedrag dat betaald wordt voor 1000 vertoningen. De adverteerder betaald hierbij voor het aantal vertoningen van de reclameboodschap, en niet voor het aantal bezoekers dat via de banner/advertentie wordt geleverd.

Belangrijke tips

1. Kies een geschikte niche

Èén van de belangrijkste aspecten bij affiliate marketing is het uitzoeken van een geschikte niche. Een niche is een specifiek, vaak klein en afgebakend stuk van de markt. Zoals kinderkleding, scheermesjes of sokken.

Kies een niche die jij interessant vindt en waar je veel over kunt schrijven. Niet alleen wordt het op deze manier veel leuker, de kwaliteit van je content wordt veel beter omdat je er zelf veel meer inzit. Daarnaast is het belangrijk om een niche te kiezen waar vraag naar is. 

2. Gebruik relevante campagnes

Gebruik alleen relevante campagnes voor je websites. Ga niet willekeurige campagnes op je website plaatsen die niks met je niche te maken hebben, alleen maar omdat de vergoedingen hoog liggen. Dit schrikt bezoekers alleen maar af.

Heb je even geen inspiratie voor een relevante campagnes? Dan is het helemaal niet erg om een paar artikelen te schrijven die geen affiliate links/advertenties bevatten. Dit verhoogd je zichtbaarheid in google alleen maar!

3. Wees betrouwbaar en lever waarde

Dit zijn misschien nog wel één van de belangrijkste aspecten bij het opzetten van een succesvolle affiliate marketing website. Wees ten eerste betrouwbaar, zorg dat alle informatie op je website juist is. Het klinkt heel logisch, maar bij veel websites is dit niet het geval. 

Zorg er tot slot voor dat je zo veel mogelijk waarde levert voor je bezoeker. Hoe beter jouw artikelen zijn, hoe meer de bezoekers van je website gaan houden!

In dit artikel:

Deel en volg ons
Facebook
Twitter
Instagram